furtkadozdrowia

Blog dietetyczki, młodej mamy i fascynatki zdrowego trybu życia.


Dodaj komentarz

Dlaczego powinniśmy jeść dużo borówek?

Od dzieciństwa wmawia się nam żeby jeść dużo owoców i warzyw. I o ile nie preferujemy wszystkich warzyw to owocami potrafimy zajadać się w każdej ilości. Okres letni nadal trwa (chociaż coraz bardziej odczuwamy zbliżającą się jesień) i po kolei przechodzimy przez wszystkie sezonowe owoce. Były truskawki, czereśnie, porzeczki, agrest i wszystkie inne, którymi obdarzyła nas ziemia. Obecnie możemy cieszyć się między innymi borówkami amerykańskimi, które w naszym kraju rozkwit popularności właśnie przeżywają.

Jako dietetyk muszę wspomnieć o wartościach odżywczych i nie ukrywam, że trochę ich jest. Borówki amerykańskie posiadają najwięcej antyoksydantów w porównaniu z innymi owocami, z którymi mamy styczność. Dzięki temu jedząc borówki zmniejsza się ryzyko, że zachorujemy na raka. Są one także wykorzystywane w walce z nowotworami. Nikomu chyba nie trzeba mówić o dobroczynnym działaniu na wzrok zarówno borówki amerykańskiej jak i czarnej, którą znamy pod postacią tradycyjnej jagody. Za równo jedne jak  i drugie pomogą nam z infekcjami i innymi problemami układu moczowego, a także przy biegunkach. Kolejne zalety mogłabym wymieniać, jednak nie chciałabym Was zbytnio zanudzić, dlatego wspomnę jeszcze tylko o jednej. Borówki opóźniają proces starzenia się mózgu i poprawiają zdolności zapamiętywania.

Nie wiem czy moje wychwalanie Was przekonało, ale jeśli niekoniecznie Was to zainteresowało proponuję po prostu spróbować. Borówki mają świetny smak i nadają się do spożywania zarówno w surowej postaci jak i przetworzonej. Osobiście polecam wypić koktajl właśnie z tych owoców, dodając banany i maliny 🙂

healthy-people-woman-girl-large


Dodaj komentarz

Soczewica – pyszna i zdrowa!

Mam słabość do soczewicy – bardzo często pojawia się w moim menu i dlatego dzisiejszy post poświęcę właśnie jej.

Skąd pochodzi soczewica?

Soczewica jest szczególnie ceniona na Bliskim Wschodzie. Uprawiano ją już ponad 4 tysiące lat temu (!) – stanowiła główne źródło pożywienia starożytnych Egipcjan, Rzymian i Greków. Dawniej soczewica była uznawana za jedzenie ludzi biednych, jednak pod koniec XIX wieku ludzie zaczęli ją doceniać – odkryli, że ma masę dobroczynnych dla ludzkiego organizmu składników. Kiedyś uprawiano ją tylko w Azji, a dzisiaj jej plonami może poszczycić się Hiszpania czy Francja, a nawet Polska! Jednak w Polsce soczewica dopiero zyskuje na popularności, póki co jest bardzo rzadko uprawiana.

Wszystko o soczewicy!

Występuje ona w trzech kolorach: żółtym, zielonym oraz czerwonym. W zależności od koloru inaczej się ją gotuje – ale to nie tylko kolor i sposób przygotowania je od siebie różnią – właściwości również mają inne. Najbardziej czasochłonne jest przygotowywanie soczewicy zielonej – jeśli ją uprzednio namoczymy, to czas gotowania skróci nam się do 40 minut. Soczewicę żółtą i czerwoną jest znacznie szybciej przygotować – wystarczy od 15 do 20 minut (bez namaczania) i gotowe! Najważniejszą rzeczą, o której należy pamiętać podczas gotowania o tym, żeby jej nie solić! Solić możemy dopiero na sam koniec gotowania – jeśli to zrobimy wcześniej, to ziarna stwardnieją i nie będą dobrze smakować.

Jak jeść soczewicę?

Soczewica jest idealnym materiałem na zupy, gulasze i dania jednogarnkowe, ponieważ cechuje ją bardzo duża podatność na rozgotowanie. Nadaje się świetnie, jako składnik zapiekanek i różnych sałatek. Znakomicie smakuje w połączeniu z curry i równie doskonale łączy się z miętą. Soczewica świetnie sprawdza się w roli nadzienia do naleśników czy pierogów.

Alternatywa dla mięsa

Soczewica jest genialną alternatywą dla białka pochodzenia zwierzęcego – w 100 g ugotowanej soczewicy znajduje się aż 9,02 g białka. Co prawda, nie jest to białko pełnowartościowe (ponieważ nie zawiera wszystkich niezbędnych aminokwasów), ale łącząc soczewicę z innym produktem roślinnym, możemy stworzyć świetne źródło pełnowartościowego białka!


Dodaj komentarz

Drastyczna kampania przeciwko paleniu tytoniu – SmokeFree

14578841708_886ae32bc7_h

Czy widzieliście już najnowszą, naprawdę mocną kampanię SmokeFree przeciwko paleniu tytoniu? Rozkładające się, gnijące tkanki, kleista maź, którą bohaterowie kampanii zawijają w bibułkę, zaś z ust wyciągają zepsute części własnego organizmu, zanieczyszczona, gęsta krew kapie z papierosów, zamiast dymu – to wszystko powinno przemówić do rozumu każdego palacza!

Liczba osób uzależnionych od palenia spadła w ostatnich latach, jednak palenie wciąż jest jedną z najpoważniejszych przyczyn chorób – w tym również nowotworowych

Czy widzieliście już najnowszą, naprawdę mocną kampanię przeciwko paleniu tytoniu? Rozkładające się, gnijące tkanki, kleista maź, którą bohaterowie kampanii zawijają w bibułkę, zaś z ust wyciągają zepsute części własnego organizmu. Zanieczyszczona, gęsta krew kapie z papierosów, zamiast dymu… 

Liczba osób uzależnionych od palenia spadła w ostatnich latach, jednak palenie wciąż jest jedną z najpoważniejszych przyczyn chorób – w tym również nowotworowych. W dzisiejszych czasach naprawdę łatwo nie kusić losu i uchronić się przed rakiem wprowadzając do swojego życia aktywność fizyczną, zmieniając odżywianie na racjonalne, unikając alkoholi, palenia tytoniu, a nawet istnieje możliwość ubezpieczenia się na wypadek choroby nowotworowej

Krótkie, około 30-sekundowe filmiki (filmik 1 & filmik 2) promujące tę kampanię są dla ludzi o mocnych nerwach… Jednak wszyscy, a w szczególności wrażliwi palacze powinni obejrzeć materiały SmokeFree promujące rzucenie palenia – z pewnością przekonałyby ich do zerwania z nałogiem. 

„Miłego” oglądania! 🙂


Dodaj komentarz

Na czym polega psychologia żywienia?

Kiedy szukamy w Internecie porad na temat zdrowego trybu życia, zdrowego odżywania się, możemy się natknąć na taki termin, jakim jest psychologia żywienia. Nie wolno tego mylić z filozofią zdrowia. 🙂 Psychologia żywienia obejmuje takie zagadnienia, jak np. wpływ tradycji i uwarunkowań otoczenia na to, co mamy ochotę zjeść. To naprawdę może być ciekawe!

Czytaj dalej


Dodaj komentarz

Zatriumfuj nad rakiem :)

Dzisiaj postanowiłam Wam przedstawić konkretne ubezpieczenie na raka, które ostatnio kupiła sobie moja znajoma. Oczywiście zatriumfować nad rakiem możesz także w inny sposób – przez odpowiednią dietę, unikanie niezdrowych nałogów, jednym słowem, działanie prewencyjne, ale warto mieć świadomość tego, że istnieje takie jedno zabezpieczenie na raka, jak Ubezpieczenie Triumf AIG.

Czytaj dalej